Ordf Bergakungen

Janurban Modigh ordförande i HSB Brf Bergakungen bolggar om händelser och annat som berör bostadsrätter i allmänhet och Bergakungen i synnerhet.

Semester med värmeproblem

Kategori: Allmänt

1 april 2014 var planen att jag och min fru skulle åka till Calpe i Spanien för en vecka av semester och sjunga Barber Shop med min kör Vocal Vikings. Helgen före innebar inte direkt de bästa förberedelserna. Flytten av värmepumparna (dvs. en total ombyggnad av vårt värmesystem i Bergakungen) var klar och på torsdagen skedde en besiktning. Noterades vi detta tillfälle att produktionen av varmvatten inte var optimal utan det hände ofta att varmvattnet tog slut, särskilt på morgonen och på kvällen när alla duschar. Entreprenören meddelade att man hade ett antal ”leads” att gå på.

 

Helgen som kom blev en katastrof, på söndag förmiddag var varmvattnet ner i 22 grader och det mina läsare, kan jag säga är något som medlemmarna i brf Bergakungen inte accepterar. Detta vet jag med säkerhet efter ett antal telefonsamtal, SMS och mejl. Entreprenören kontaktades och ”blåslampan tändes” eller i alla fall försökte jag sätta den i baken på dem.

 

Under måndagen jobbade ”Peter the Röris” med full frenesi för att fixa det som vi misstänkte var felen. En växlare spolades rent och en trasig backventil byttes ut. Efter detta såg det ut som att systemet fungerade tillfredställande. Vi kunde dock konstatera att pump nr 3 som skall göra varmvatten inte stegade in som den borde och att det fanns en viss tröghet i systemet. Emellertid så såg det bra ut och jag kunde i godan ro flyga till Spanien på tisdag morgon (avres från Nacka kl 04.00, tänk vad den del är beredda att offra för att få sjunga). Väl på plats i Calpe kopplade jag upp min dator och kunde konstatera att systemet nog fungerade. Det var visserligen lite segt i att återproducera varmvatten men varmvattnet tog aldrig slut.

 

… tills på lördag vid lunch, då det första ilskna SMS:et dök upp och det blev dags att göra skäl för styrelse arvodet.

 

Varför har det då blivit så här och vad gör vi?

Ja, först och främst är det på sin plats att klargöra att det är ingen liten operation som vi genomfört. I princip har hela systemet byggts om. Och det är ett mycket stort och komplicerat värmeanläggning som består av; 32 st 210 meter djupa borrhål, 9 st värmepumpar, 5 st återvinnings batterier på frånluften, 5 stora ackumulatortankar för varmvatten, ett antal växlare och cirkulationspumpar, en oljepanna samt stort ”styrsystem” som skall se till att hela anläggningen fungerar så effektivt som möjligt. Det är många komponenter som skall fungera tillsammans och därmed många ställen där det kan bli fel.

 

Till att börja med (perioden december – februari) tog varmvattnet slut beroende av att: vi byggde om och flyttade utrustningen samt att oljan vid två tillfällen tog slut. Från första veckorna i mars har dock orsaken till att varmvattnet tagit slut berott på ”injusteringar av systemet”. När vi byggt om anläggningen så har vi; ändrat ”alla” rör dragningar, flyttat på alla värmepumpar, växlare, cirkulationspumpar och ack-tankar. När man gör detta så har div avlagringar och skräp som funnits i systemet frigjorts och nu satt igen växlare, ventiler och i vissa fall även kranar i lägenheterna. Det siste stora felet vi hittade måndagen den 31 mars var en backventil som var trasig och som orsakade att kallvatten tog fel väg på så vis kylt ner systemet. De flesta av dessa fel blev åtgärdade den 31 mars. Vilket, denna helg, dock visas sig inte vara tillräckligt.

 

Kvar nu och som vi inte har 100% koll på (när jag skriver detta - söndag kväll den 6 april 2014) är programvaran som styre hela systemet. Det vi kan se är att: när det börjar tappas mycket varmvatten (som lördag och söndag förmiddag) går återproduktionen inte igång med den kraft som den borde med följd av att varmvattnet tar slut.

 

Mot bakgrund ovan nämnda så det har blivit ett antal samtal till entreprenören under dagen (söndag den 6 april) för att markera att vårt tålamod håller på att ta slut eller i vissa fall redan tagit slut.

 

Tja hur hanterar man då denna situation? Att bli förbannad och skälla är inte riktigt min melodi, jag tror inte att det är så speciellt framgångsrikt. Det skapar bara en dålig stämning. Men man får inte vara dum så jag har idag ändå mycket tydligt talat om för entreprenören att vi måste få en lösning på problemet om det så krävs att systemutvecklarna måste gå in och jobb helg.

 

Jag är dock ändå optimist. Vårt system har fungerat klockrent i sex år. Varmvattnet har aldrig tagit slut under den perioden. Någon kanske tyckt att det varit för kallt i lägenheten! Men det har snarare berott på att Janne varit snål och velat spara på värmen. För de av er som var med när vi bara hade oljepannor och el-pannor vet att det hände ofta att varmvattnet tog slut (om det nu är någon tröst att veta).

 

Phuuu … det blev en lång utläggning, och inte vet jag om den var till någon tröst eller och du kära läsare vill förstå. Emellertid kan jag se att just nu kl 19.31 går det ut varmvatten som är 53,7 grader, ni har 9 grader varmt i Nacka. Här håller solen på att gå ner och jag har bränt min näsa idag (den är helt röd). I morgon är en ny vardag och ett nytt tillfälle att jaga en värmeentreprenör.

 

Vi hörs och ser fram emot varmare tider …

 

Janurban 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: